Raport „Najlepiej chronione marki globalne 2021 r.”
Raport „Najlepiej chronione marki globalne 2021 r.”

Niedawno ukazał się ciekawy raport sporządzony przez firmę Clarivate pt. „Top 100 Best Protected Global Brands 2021”. Raport wskazuje zatem jakie globalne marki są najlepiej chronione. Jest to pierwszy tego rodzaju raport tej firmy, tak więc tym bardziej warto o nim napisać kilka słów. Zachęcamy do lektury.
We wstępie autorzy podkreślają jak ważne jest zaufanie do danej marki („Trust is powerful”). Zaufanie, że towar, który kupujemy, to ten właściwy, pochodzący od właściciela marki i posiadający określone cechy, a sama marka „tożsamość”, z którą klienci często się identyfikują.
W jaki sposób wyłonionych zostało 100 najlepiej chronionych marek świata?
W raporcie wzięto pod uwagę ponad 110 milinów indywidualnych rekordów o znakach towarowych zgromadzonych przez firmę Clarivate, wskutek ich analizy wyłoniono 6 kryteriów oceny:

Dziedzictwo i trwałość
czyli po prostu wiek znaku towarowego – naturalne jest, że marki obecne od wielu lat są przeważnie silniejsze, bardziej utrwalone w świadomości odbiorców i w konsekwencji najczęściej są one najlepiej chronione.
Przemysł i rynek
W tym kryterium skupiono się na komercyjnym zasięgu znaków towarowych.
Ślad
Pod tym kryterium kryje się geograficzny i ekonomiczny zasięg danej marki, tak więc m.in. w ilu krajach dany znak jest zarejestrowany jak i poziom aktywności/obecności danych znaków w poszczególnych krajach.
Obecność cyfrowa
gdzie skupiono się na analizie rejestracji domen najwyższego szczebla z kodem kraju dla danej marki (np. .de czy .pl), czyli czy i w ilu krajach zapewniono ochronę domeny dla danej marki również na szczeblu krajowym.
Renoma/sława
w tym kryterium skupiono się na danych statystyczny – w ilu krajach marki zostały uznane za renomowane przez sądy lub odpowiednie organy własności intelektualnej.
Trochę statystyk
Z raportu wynika, że prawie 50% spośród najlepiej chronionych marek należy do podmiotów z Europy (z Niemcami, Szwajcarią i Wielką Brytanią na czele). To wyraźna różnica w porównaniu z rankingiem „Top 100 Global Innovators™’, gdzie europejskie firmy stanowi zaledwie 14%, co wskazuje na różnicę w strukturze gospodarek i potencjale wzrostu. Można również wyciągnąć wniosek, że Europa stanowi kluczowy rynek konsumencki z dużą ilością marek, które wykształciły się przez lat i przetrwały zwłaszcza w dziedzinie mody, żywności, dóbr luksusowych czy przemyśle motoryzacyjnym.
Warto jeszcze odnotować, że 8% to marki firm oferujących towary lub usługi B2B, kolejne 41% firmy oferujące towary lub usługi zarówno B2B jak i B2C, a pozostałe 51% to przedsiębiorstwa, których produkty lub usługi skierowane są tylko do konsumentów.
Najwięcej, bo 18 to marki z branży „towary konsumpcyjne i żywność”, na drugim miejscu znajdują się „Luksus, moda, sport” (15 brandów), podium zamyka „Elektronika i sprzęt komputerowy” (13).
Takie zestawienie nie powinno być dużym zaskoczeniem. Towary konsumpcyjne i żywność to chyba najszersza możliwa kategoria, skierowana właściwie do wszystkich konsumentów, w której znajdą się takie marki jak Coca-Cola, Heineken czy Nutella, z kolei „Luksus, moda, sport” zawiera w sobie brandy jak Gucci czy Chanel, których właściciele słyną z bardzo ostrej polityki ochrony praw własności intelektualnej i stanowczej walki z wszelakimi podróbkami.

Źródło: Clarivate, Top 100 Best Protected Global Brands 2021

Najwięcej najlepiej chronionych marek – co wydaje się oczywiste – to marki podmiotów z USA (35). W Europie prym wiodą: Niemcy (14), Szwajcaria (8) oraz Wielka Brytania (7). Z kolei w Azji najwięcej najlepiej chronionych marek należy do podmiotów z Japonii (13). Zaskoczeniem może być brak jakiejkolwiek marki z Chin i tylko dwie marki z Korei Południowej.

Źródło: Clarivate, Top 100 Best Protected Global Brands 2021

Warto zauważyć, że niektóre podmioty posiadają więcej niż jedną markę z rankingu (Google i YouTube należące do Alphabet, Cartier i Dunhill należące do spółki Riechmont czy Nestlé, Nescafé i Maggi należące do koncernu Nestlé).
Wśród marek dominują oczywiście te powstałe wiele lat temu, z bogatą historią (czasem sięgającą XIX w. jak), ale są też marki „stosunkowo młode” jak YouTube czy Facebook.
Sama lista najlepiej chronionych marek wskazana została alfabetycznie, tak więc ranking nie wskazuje, która marka jest najlepiej chronioną marką na świecie, tylko wymienia je po kolei.


Cały raport można przeczytać tutaj –https://clarivate.com/compumark/campaigns/top-100-best-protected-global-brands-2021/

Autor: Marek Rumak /Radca prawny