Znaki towarowe kojarzą się przede wszystkim z oznaczeniami słownymi lub słowno-graficznymi. Jak wynika z raportu EUIPO przedsiębiorcy najczęściej dokonują zgłoszeń właśnie tego rodzaju znaków towarowych. Według poniższych danych, w 2024 r. znaki słowne stanowią 54,44 % wszystkich zgłoszeń, z kolei znaki słowno-graficzne 44,98 %.
W tabeli zauważyć można także inne, mniej popularne rodzaje znaków towarowych jak znaki ruchome, 3D, multimedialne, pozycyjne, dźwiękowe, hologramy czy też w postaci w postaci wzoru lub koloru per se.
Aby wyjaśnić czym w istocie są wyżej wymienione i mniej popularne rodzaje znaków towarowych najlepiej jest posłużyć się przykładami zaczerpniętymi z bazy EUIPO.
Znak 3D
Zajmuje powierzchnię lub składa się z trójwymiarowego kształtu, na przykład pojemnika, opakowania, samego produktu lub wyglądu tych przedmiotów.
nr 018987152z 16 lutego 2024 r. zarejestrowany przez DR.MARCUS INTERNATIONAL SP. Z O.O. m.in. olejków zapachowych, aromatów, płyny do czyszczenie szyb samochodowych (klasa 3), odświeżaczy powietrza, zapachów samochodowych (klasa 5).
nr 018353191z 11 grudnia 2020 r. zarejestrowany przez ANTONIO PUIG, S.A.m.in. dla żeli do kąpieli i żeli pod prysznic nie do celów medycznych (klasa 3)
Znak pozycyjny
– polega na specyficznym sposobie umieszczenia lub przymocowania znaku na produkcie.
nr 018267710z 6 lipca 2020 r. zarejestrowany na rzecz Vans, Inc. dla obuwia (klasa 25)
nr 018121740 z 9 września 2019 r. zarejestrowany na rzecz DEUTSCHE BAHNAG dla pojazdów szynowych i usług transportu (klasa 12 i 39)
Znak stanowiący wzór
– składa się wyłącznie z zestawu regularnie powtarzających się elementów.
nr 018957472z 29 listopada 2023 r. zarejestrowany przez Birkenstock IP GmbH m.in. dla obuwia (klasa 25)
nr 017869029z 7 marca 2018 r. zarejestrowany przez GUCCIO GUCCI S.p.A. m.in. dla tkanin (klasa 24)
Znak ruchomy
– składa się na niego określony ruch lub zmiana ustawienia elementów znaku.
nr 018836565z 15 lutego 2023 r. zarejestrowany przez Subway IP LLC dla kanapek i wrapów (klasa 30)
nr 018300150z 1 września 2020 r. zarejestrowany na rzecz FIFI S.r.l.s., m. in. dla: materacy, poduszek i łóżek (klasa 20 i 24)
Znak multimedialny
– składa się z kombinacji obrazu i dźwięku.
nr 017279704z 1 października 2017 r. zarejestrowany przez IFORI INTELLECTUAL PROPERTY & ICT LAW dlausług związanych z własnością intelektualną i usług prawnych(klasa 45)
nr 018793942z 10 listopada 2022 r. zarejestrowany przez Ferrero S.p.A. m.in.dla takich towarów jak: wyroby cukiernicze, czekolada; czekoladki, pasty czekoladowe [do smarowania], pasty czekoladowe do smarowania zawierające orzechy (klasa 30)
Znak w postaci koloru per se
– składa się wyłącznie z jednego koloru bez konturów lub wyłącznie z kombinacji kolorów bez konturów.
nr 018028411z 1 marca 2019 r. zarejestrowany przez Red Bull GmbH dla napojów energetyzujących (klasa 32)
nr 018124276z 13 września 2019 r. zarejestrowany przez mBank S.A. m.in. dla usług bankowych i finansowych (klasa 35)
nr 000031336z 1 kwietnia 1996 r. zarejestrowany przez Kraft Foods Schweiz Holding GmbH m.in. dla czekolady (klasa 30)
Znak dźwiękowy
– składa się wyłącznie z dźwięku lub kombinacji dźwięków.
nr 018498778z 22 czerwca 2021 r. zarejestrowany przez Intel Corporation m.in. dla sprzętu komputerowego (klasa 9)
nr 018071642z 27 maja 2019 r. zarejestrowany przez AUDI AG m.in.w klasie 12 dla pojazdów, części i akcesoriów do pojazdów.
Hologram
– składa się z elementów o charakterze holograficznym.
nr 019019679z 26 kwietnia 2024 r. zarejestrowany przez PUCHBERGER & PARTNER PATENTANWÄLTE dla usług rzeczników patentowych i doradztwa dotyczącego ochrony własności intelektualnej (klasa 45)
nr 01799340128 listopada 2018 r. zarejestrowany przez Google LLC m.in. dla systemów monitorujących do kontroli dostępu i alarmowania (klasa 9)
Dowiedz się na co trzeba uważać przy rejestracji znaku towarowego
Istnieją jeszcze inne rodzaje znaków towarowych jak znaki smakowe, zapachowe czy dotykowe. Jednakże, ich rejestracja na ten moment nie jest możliwa w praktyce, ze względu na brak technicznych środków umożliwiających, z jednej strony, jasne i precyzyjne przedstawienie takich znaków w rejestrze, a z drugiej, zapoznanie się z nimi przez inne osoby.
Nie ulega wątpliwości, że na rynku oraz w rejestrach urzędów patentowych dominują słowne i słowno-graficzne znaki towarowe. Pojawia się jednak pytanie, czy na dłuższą metę tego rodzaju oznaczenia będą wystarczające. Rejestracja nietypowych znaków towarowych może być bowiem narzędziem pozwalającym przedsiębiorcom na przyciągnięcie uwagi klientów oraz uatrakcyjnienie swojej marki.
Magdalena Wypiór
Aplikantka rzecznikowska
Nr telefonu: +48 12 311 0777
Adres mail: m.wypior@aomb.pl