Zmiany dotyczące sporządzenia sprawozdania o stanie techniki
Październikowa nowelizacja ustawy prawo własności przemysłowej[1] wprowadzi szereg zmian dotyczących sporządzenia przez Urząd Patentowy RP sprawozdania o stanie techniki. Zgodnie z nowym art. 17 ust. 1 ustawy Prawo własności przemysłowej[2] Urząd Patentowy RP jest zobligowany do sporządzenia sprawozdania o stanie techniki w terminie dziewięciu miesięcy od dnia pierwszeństwa. Poprzednia regulacja nie określała terminu, w którym Urząd Patentowy RP sporządzał sprawozdanie o stanie techniki.
Co więcej składnikiem sprawozdania o stanie techniki będzie wstępna ocena dotycząca wymogu jednolitości zgłoszenia i spełnienia warunków do uzyskania patentu. Urząd Patentowy RP przekaże wstępną ocenę zgłaszającemu niezwłocznie po jej sporządzeniu. Ponadto zgłaszający może wystąpić do Urzędu Patentowego RP z wnioskiem o przeprowadzenia poszukiwania typu międzynarodowego, o którym mowa w art. 15 ust. 5 Układu o współpracy patentowej[3] oraz o sporządzenie sprawozdania z tego poszukiwania.
Wprowadzone zmiany mają za zadanie usprawnienie postępowania dotyczącego sporządzenia sprawozdania o stanie techniki. Co istotne, zgłaszający szybciej uzyska informację o szansach na uzyskanie patentu. Jest to wiedza szczególnie istotna, bowiem umożliwia podjęcie dalszych decyzji biznesowych odnoszących się do wynalazku, w tym m.in. do podjęcia decyzji w przedmiocie zapewnienia ochrony patentowej swojego wynalazku w innych państwach w ramach systemu międzynarodowego PCT.
[1] Ustawa z dnia 16 października 2019 r. o zmianie ustawy Prawo własności przemysłowej.
[1] Ustawa z dnia 16 października 2019 r. o zmianie ustawy Prawo własności przemysłowej.
[2] Dz. U. z 2017 r. poz. 776, t.j. z dn. 13.04.2017 r. ze zm.
[3] Dz. U. z 1991 r. Nr 70, poz. 303 z dn. 9.08.1991 r. ze zm.
Michał Głazowski
Adwokat, Rzecznik patentowy
Nr telefonu: +48 730 065 500
Adres mail: M.Glazowski@aomb.pl